bokslott.blogg.se

Sagor jag glömt

Kategori: Allmänt

 
 
 När jag var liten läste farmor ibland sagor för mig ur en gammal röd bok. En av sagorna blev min favorit, och jag ville höra just den om och om igen. 
 
Den har alltid suttit i bakhuvudet på mig, men jag har för mitt liv inte kunnat komma ihåg vad varken sagan, eller boken hette. Jag hade bara ett vagt minne av en illustration till sagan, och att den handlade om fyra barn, varav två var kungabarn, som red på magiska svanar. Det har drivit mig halvt till vanvett att inte veta, och flera gånger har jag rotat igenom farmors bokhylla på jakt efter just den boken.
 
Det var inte förren nu sist jag var hemma hos farmor jag fick snilleblixten att faktiskt fråga henne om sagan med Svanarna. (Jag är uppenbarligen av relativt begränsad intelligens, då det tog mig ca tio år att komma på den smärtsamt uppenbara idén.)
"Du menar den om Mendeli och Zendeli?" sa farmor genast, och ja, det var ju den jag menade. 
Det var ren lycka när farmor plockade fram boken så jag fick läsa sagan som så länge legat och skrapat i bakhuvudet! 
 
Boken visade sig för övrigt heta Hem och Hembygd i Önnemo av Anna Maria Roos, vilket inte var en titel jag hade gissat på...
Nu när jag bläddrat i den lite så hittade jag dels klassiska sagor som Askungen, men även ett flertal jag inte känner igen alls, det ska bli riktigt spännande att få läsa igenom den här pärlan!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: