bokslott.blogg.se

the five books i bought in london

Kategori: Allmänt

 
För mig är London lika med bokshopping. Hur skulle det kunna vara något annat när Europas största bokhandel finns där? Ett Waterstones med fem gigantiska våningar fyllda av böcker. FEM! Jag springer runt som en yr höna där inne. Det är så mycket att jag inte vet vart jag ska ta vägen först.
Den här gången höll jag mig visserligen ganska lugn med bokshoppingen, och det blev "bara" fem böcker. Även om att det var väldigt nära är jag plockade med mig ett boxset av alla Harry Potter böckerna på engelska. Det var just det som var problemt den här resan, jag förälskade mig i väldigt många boxset, vilket inte var idealt varken för min plånbok, vikten på min resväska, eller mina armar som skulle fått släpa på dem resten av dagen. Därför fick de bli kvar i england. 
 
Med mig hem fick jag i alla fall the five people you meet in heaven av Mitch Aldbom, Oliver Twist av Charles Dickens, The Night Circus av Erin Morgenstern, I am the messenger av Markus Zusak och Pride and Prejudice av Jane Austen. 

the five people you meet in heaven läste jag ut redan i England, och jag älskade den. Den var underbar, men jag skriver nog en recension av den snart så jag säger inget mer nu. 
De två sistnämnda böckerna har jag redan läst, och äger till och med redan på svenska, men när jag nyligen läste om Stolthet och Fördom på svenska så kände jag bara att det var helt fel. Den måste läsas på engelska för att den rätta känslan ska infinna sig, så det blev lite ett dubblett köp. I am the messenger, eller Jokern som den heter på svenska, av Markus Zusak är möjligtvis min absoluta favorit bok någonsin, och jag är helt hopplöst förälskad i Markus Zusak och hans sätt att skriva, så när jag hittade den här kunde jag inte motstå att se hur boken tar sig ut på sitt orginalspråk. 
 
 
En liten tanke som slog mig när jag vandrade runt i bokhandlarna i England var hur mycket bättre de är på bokomslag än Sverige. Jag skulle kunnat spendera en hela dagar där med att bara förlora mig i alla omslag. 
 

Kommentarer

  • Elin - Bokparadiset säger:

    Hoppas du är lite sugen på att göra en enkät för jag har nämligen taggat dig!

    http://bokparadis.blogg.se/2012/november/this-or-that-2.html#comment

    2012-11-10 | 15:09:01
    Bloggadress: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här: