bokslott.blogg.se

Att lägga ifrån sig en bok

Kategori: Allmänt

Visst har alla någon gång börjat läsa en bok som man fastnar i? Det tar emot att läsa vidare och varje ord blir en kamp. Boken blir tung att plocka upp, men oerhört lätt att lägga ifrån sig. Intresset infinner sig helt enkelt aldrig. Inte bara det, utan det lyser verkligen med sin frånvaro. Som en stor neonskylt rakt över bokens sidor blinkar det. Ointresset. 

Vad gör man då egentligen? Fortsätter man läsa, eller lägger man ifrån sig boken och låter den förbli outläst? Många av mina vänner slutar helt enkelt läsa boken de har svårt att ta sig igenom. Jag kan inte det. Jag kan bara inte. Jag har aldrig lämnat en bok outläst. Det är inte ovanligt att jag tar en paus med boken. Läser en bok eller två emellan innan jag ger mig på den boken igen. De flesta av mina kompisar tycker att jag är lite puckad som inte bara slutar läsa om jag inte är intresserad av en bok, vilket jag självklart kan förstå på sätt och vis. Men jag har mina anledningar till varför jag vägrar ge upp på böcker.  

En anledning är att jag alltid känner att jag måste veta hur boken slutar, men det är egentligen kanske den mest obetydliga anledningen till varför jag avslutar böcker. Saken är att trots att jag kan ha otroligt svårt att komma in i böcker och tycker att det är en kamp att ta mig igenom varje sida, så har det hänt flera gånger att bokens sista sidor ändrat allt. Att de har varit fantastiska, och ändrat hela min uppfattning av boken. När jag läste Parfymen - Historien om en mördare av Patrick Süskind, var det en plåga. Större delen av boken var det en kamp att hålla intresset uppe. Men under de sista femtio sidorna hände något. Jag vet inte vad, men plötsligt klickade allt. Intresset vaknade och jag greppade helt plötsligt hela historien. De sista sidorna var inte bara intressanta i sig, utan gjorde att jag uppfattade hela boken annorlunda.

Många tycker nog att det är slöseri med tid att läsa en bok som man inte kan hitta något intresse för. Jag håller inte med. Flera böcker som jag läst, som jag aldrig hittade intresset för, utan fick kämpa mig igenom från första till sista sidan, har anbsolut inte varit slöseri med tid. Saker är att trots allt, har jag fått något med mig från dem. Jag har lärt mig något, fått se saker på ett nytt sätt eller vad som helst, något har jag fått med mig. Det är väldigt sällan jag känner att en bok jag fått kämpa mig igenom har varit slöseri med tid. Värt att notera är att det är betydligt oftare jag känner att jag slösat bort min tid och inte direkt fått ut något av böcker jag plöjt igenom snabbt och knappt kunnat lägga ifrån mig...

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: