bokslott.blogg.se

Don Rosa och Kalle Anka

Kategori: Böcker

 

Jag tror att de flesta av oss någon gång har läst Kalle Anka & Co. som barn. Själv slutade jag aldrig riktigt med det... 

Idag är jag alltså nitton år, men läser fortfarande Kalle Anka. År efter år efter år av Kalle läsande har gjort att jag utvecklat, och "förfinat" min smak av serier om man så vill. Det händer fortfarande att jag läser serietidningen, men inte lika ivrigt som förr, utan jag riktar in mig på enstaka serier av tecknare jag vet att jag gillar. Oftast är det Carl Barks, och min stora favorit Don Rosa. 

Jag brukade aldrig tänka så mycket på vem som egentligen tecknade, utan identifierade serierna genom varje tecknares säregna stil. Som barn var alltid dessa två tecknare mina favoriter, då de skrev "de bästa äventyren". Ofta långa följetänger som sträckte sig över flera serietidningar. För några år fick jag ett ryck och samlade ihop alla tidningar vi hade liggandes på vinden som innehöll äventyr ritade av "den bäste" tecknaren, som jag brukade kalla Don Rosa som barn, innan jag visste vad han faktiskt hette. En ny värld öppnade sig för mig. 

Nu när jag var äldre visade sig Don Rosas serier vara till och medbättre än vad jag tyckt som barn. Don Rosa skiljer sig från alla andra Kalle tecknare. Detaljrikedomen i hans serier är enorm, och det utspelar sig ofta små miniberättelser i bakgrunden av den "riktiga" berättelsen. Det finns mängder av skämt, referenser och ironiska hänvisningar mot Disney jag aldrig förstod som barn. Hans serier är dessutom en fantastisk blandning av riktiga fakta, historia, kultur och vetenskap inblandat i det påhittade Kalla Anka universum skapat av Disney och Carl Barks. 

Kanske är det så att man behöver ha växt upp med Kalle Anke, eller ha en kärlek för serietidningar om man ska ge sig i kast med Don Rosas samlade verk. Förmodligen är det så, men jag kan ändå inte annat än att varmt rekommendera allt tecknat av Don Rosa. Det må så vara att jag tycker det är en aning skämmigt att erkänna att jag är en nittonårig tjej som fortfarande läser Kalle Anka & Co. men jag tar ingen skam i att vara en nitton år gammal tjej som samlar på Don Rosas samlade verk. Don Rosa är mer än bara en Kalle tidning som så småningom läggs på vinden och glöms bort. Han är litteratur, konst, humor och massa hjärta samlad i ett. Vad mer kan man begära?

 
 
En rolig detalj med Don Rosas serier är att han aldrig signerar dem med sitt namn, utan istället gömmer s.k. "D.U.C.K.-dedikationer" på olika ställen i serierna. Och låt oss säga att jag har spenderat ohälsosamt mycket tid med att leta efter dessa dedikationer i mina dagar...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: