bokslott.blogg.se

Det här med att låna ut böcker

Kategori: Allmänt

Jag lånade nyligen ut en hög böcker till en vän som behövde dem för en kurs på universitetet, och det fick mig att börja fundera lite på det här att låna ut böcker. För ett antal år sedan hade jag nämligen aldrig lånat ut så många böcker på en och samma gång. 

När jag var yngre var jag ganska psycho när det gällde mina böcker. Då skulle mina böcker vara i perfekt skick. Gud nåde den som petade på mina böcker utan tillstånd.  Även om de hade blivit lästa flera gånger, skulle de fortfarande vara som i nyskick. 
 
...Vilket ledde till att jag inte gärna lånade ut böcker. Jag ville såklart gärna introducera vänner för böcker jag gillade så att jag skulle ha någon att prata om dem med, men samtidigt ville jag inte anförtro dem med mina böcker. Detta resulterade i att när jag väl lånade ut böcker, gjorde jag det ofta på ett aningen hotfyllt sätt: "Om boken har så mycket som en skråma när du lämnar tillbaka den kommer jag sätta mer än en skråma på dig." 
Egentligen är jag ju inte alls typen som brukar ta till hot eller vara fientlig mot folk, men när det gällde mina böcker var jag som sagt lite smått psykopatisk i yngre dar. Självklart var ju "hoten" sagda delvis på skämt, men ändå inte helt och hållet. 
 
 
Så om jag någon gång frivilligt(!) erbjöd mig för att låna ut en bok, skruvade mina kompisar på sig och insisterade att de inte hade något emot att gå till biblioteket istället. Verkligen. Det var inget problem. De gick så gärna till biblioteket.
 Eller så lånade de boken av mig, men bestämde sig sedan för att de inte vågade hantera den, och lånade ett exemplar på biblioteket i alla fall. 
Ja. Det var så illa. Visst, det var ju inte så att jag faktiskt spöade skiten ur någon om de "förstört" en utlånad bok (det hände dock att jag gick hem och grät okontrollerat över en bok jag fick tillbaka med hundöron och understrukna rader), men min något hotfulla attityd ledde ändå till att mina vänner inte ville låna böcker av mig. 

Så småningom insåg jag tillslut att jag var knäpp, och att jag inte direkt hade en hälsosam relation till mina böcker. Numera har jag en betydligt mer avslappnad attityd till utlåning, och lånar gärna ut mina böcker titt som tätt. Jag har till och med slutat dra hotfulla one-liners när jag gör det! Dessutom känner jag inte längre alls samma mani på att hålla dem i nyskick, utan har snarare kommit att gilla när böckerna har blivit lite slitna och inlästa. 
 
Jag har fortfarande regler gällande utlån, men det är jag nog inte ensam om. Jag kan fortfarande vara lite tveksam till att låna ut böcker till människor jag inte känner väl, och då slinker det ofta med en förmaning om att de ska ta hand om min bok (notera att det nu är en förmaning, inte ett hot framväst mellan sammanbitna tänder). Sedan finns vissa, speciella böcker (signerade, gamla, ärvda osv) jag fortfarande aldrig i livet skulle låna ut, och jag låter fortfarande aldrig skyddsomslaget följa med om boken har ett sådant. 
Visst har jag mina regler, men jag är inget fradgande bokmonster längre. 

Vad känner ni inför att låna ut böcker? Har ni några regler för vem ni lånar till, hur länge ni lånar ut, eller vilka böcker ni kan tänka er att låna ut eller inte låna ut?
 

Kommentarer

  • Elin - Bokparadiset säger:

    Jag lånar ogärna ut mina böcker. I alla fall inte till min ena syster. Hon är en misshandlare, viker ryggar hej vilt, nej hon är förbjuden att låna mina böcker! Jag är fortfarande så där att jag vill ha böckerna i nyskick!

    Svar: Haha, ja, jag har faktiskt också fortfarande "en lista" på vissa vårdslösa människor som inte får komma nära mina böcker :p
    Bokslott

    2013-04-22 | 21:37:53
    Bloggadress: http://bokparadis.blogg.se
  • Bokfrossa säger:

    Jag har tyvärr inte vuxit ifrån det där som du har. Det gör nästan fysiskt ont i mig om jag lånar ut en bok. Till viss del beror det nog på att folk i min umgängeskrets ser böcker som en slit och släng vara, jag litar inte på att de ska komma ihåg att lämna tillbaka dem så böckerna får helst stanna i bokhyllan.

    Svar: Nej, jag kan verkligen förstå den där smärtan med att låna ut böcker! Jag vet inte om jag själv kanske börjat känna mig bekväm med att låna ut böcker till min umgänges krets, bara för att jag vet att de fortfarande har mina hot i färsk minne, och inte vågar annat än att vara försiktiga ;)
    Bokslott

    2013-04-22 | 21:40:33
    Bloggadress: http://bokfrossa.wordpress.com
  • Carro säger:

    Det enda är att jag försöker hålla koll på så att jag får tillbaka dem. Min syster verkar dock inte riktigt kunna följa regler.. ;)

    Svar: Haha, jag tycker mig minsan känna igen något liknande i min bror när det gäller att låna honom böcker :P
    Bokslott

    2013-04-22 | 21:45:00
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Monika säger:

    Jag har väl egentligen inget emot att mina böcker är slitna, men då ska det vara jag som har slitit på dem. Vilket ju betyder då att jag ogärna lånar ut mina böcker till vem som helst :) Personligen kan jag inte förstå vad som förmår en människa att vika ryggen eller på något annat sätt misshandla en lånad bok. Själv är jag ännu mer försiktig med lånade grejor än med mina egna.


    Svar: Jag är likadan. Om jag lånar något av någon så är det klart att jag är jätteförsiktig med det! Jag förstår verkligen inte hur man kan låna en bok av någon och sedan vika ryggar, hundöron och klottra hejvilt!
    Bokslott

    2013-04-23 | 06:36:16
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.se/
  • 23minuter säger:

    Jag är tveksam till att låna ut mina böcker... i så fall måste de ta hand om dem, inte göra hundöron och definitivt inte röka med böckerna i närheten. Jag lånar bara ut till dem jag kan lita på så att jag vet om att de kommer tillbaka i samma skick ;)

    Svar: Nej det är klart. Jag skulle nog inte heller låna ut böcker till någon jag vet brukar vika hundöron eller liknande :P
    Bokslott

    2013-05-01 | 18:47:36
    Bloggadress: http://tjugotremin.blogg.se
  • Helenas bokhylla säger:

    Det beror på vem lånaren är och vilken bok det handlar om. Böcker som jag tyckte väldigt mycket om eller som är väldigt fina lånar jag aldrig ut, men böcker som jag ändå inte var så himla förtjust i kan jag låna ut. Eller t.o.m ge bort.

    Min syster ville låna en bok av mig för nåt år sedan och då svarade jag att det beror på hur hon behandlar den. Så då visade hon upp boken hon läste just då och sa typ "Det här är väl okej behandling, eller?" och hela ryggen var knäckt och hörnen slitna och hundöron överallt. När jag svarade att det inte var okej behandling för att låna mina böcker blev hon skitsur...

    Svar: Haha, nej jag skulle nog inte heller låna ut mina böcker till någon som behandlar böcker som din syster gör! Jag är nog också lite så att jag vill ha lite koll på hur personen ifråga behandlar böcker innan jag lånar ut dem :)
    Bokslott

    2013-05-10 | 10:30:39
    Bloggadress: http://helenasbokhylla.wordpress.com

Kommentera inlägget här: