bokslott.blogg.se

Utläst: The Raven Boys

Kategori: Recensioner

 
Titel: The Raven Boys 
Författare: Maggie Stiefvater
Utgivningsår: 2012
Förlag: Scholastic Inc
ISBN: 978-1407-13461-1
 
Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna - fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.
Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.
Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. 
 
Jag gillar Maggie Stiefvater. Hon är helt klart en av mina favoritförfattare inom YA genren. Det bestämde jag mig för redan efter att ha läst Frost, och känner mig ännu säkrare på efter att ha läst The Raven Boys. 
 
Den här boken var något helt annat än vad jag väntat mig (jag erkänner att när jag läste taglinen på omslaget, if you kiss your true love, he will die, så himlade jag kanske lite med ögonen). Istället för det kärleksdrama jag väntat mig, så fick jag snarare något av jakten på den heliga Graal i en ny tappning. Vilket jag älskade. Dels har jag alltid varit fascinerad av Legenden om Kung Arthur och de andra sovande kungarna, så bara det var ju lite som julafton för mig. Det åsido gillade jag även resten boken väldigt mycket. Bland annat gillar jag, liksom i Frost, Stiefvaters karaktärer. De känns för mig verkliga och trovärdiga med olika sidor och personlighetsdrag, och man får vara med och lära känna dem allteftersom genom bokens gång.
 
Jag gillade även hur trots att kärlekshistorien är en väldigt viktig del av historien, eller kanske snarare kommer att bli, så fick det oväntat lite utrymme.  Vilket jag faktiskt tyckte var ganska uppfriskande för en YA bok. Det gavs istället små hintar och fingervisningar om romantiken, men inte mycket mer, vilket jag tyckte var både snyggt och lite originelltt gjort!
 
För att sammanfatta fastnade jag verkligen för den här boken, jag tyckte den var både rolig, spännande och hade sina oväntade vändningar! Maggie Stiefvater fortsätter att vara bland mina favoriter inom genren, och jag väntar med spänning på fortsättningen
 

Kommentarer

  • Elin - Bokparadiset säger:

    Tycker precis som du. En frisk fläk kan man säga! Längtar till bok två kommer!

    Svar: Verkligen! Man vill ju veta hur det går, nu direkt!
    Bokslott

    2013-04-18 | 10:21:35
    Bloggadress: http://bokparadis.blogg.se
  • Carro säger:

    Snygg bild! Ska precis börja läsa den svenska versionen :)

    Svar: Tack så mycket :) Vad roligt! Då får vi se om du gillade den lika mycket som jag gjorde ;)
    Bokslott

    2013-04-18 | 10:25:25
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här: