bokslott.blogg.se

Utläst: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Kategori: Allmänt

 
 
På Allan Karlssons hundraårsdag känner han att han har fått nog av livet på ålderdomshemmet, varpå han spontant tar sin flykt genom fönstret. Han hinner inte långt innan han ramlar över äventyr som snabbt får dramatiska följder, och drar in fler lustiga figurer i Allans flykt från hemmet. Samtidigt få vi reda på mer om Allan, och hans milt uttryckt händelserika liv innan han blev hundra år gammal och hamnade på ålderdomshem.
 
Den här boken var totalt helskruvad och jätterolig. Flera gånger skrattade jag högt, och fnittrade gjorde jag var och varannan sida. Allans äventyr påminde mig mycket om Forrest Gump i hur båda karaktärerna reser genom världen och historien, och ovetandes, utan att mena det bidrar till några av 1900-talets viktigaste händelser. 
 
Det här är den mest genuint roliga bok jag läst på väldigt länge, och det var på tiden kände jag. Det är tyvärr alldeles för sällan jag kommer över böcker som verkligen får mig att skratta högt mycket och flera gånger, och det är sannerligen ett konstycke att riktigt lyckas med sådanna böcker, men det tycker jag att Jonas Jonasson här gjort med här. Jag kommer absolut hålla utkik efter nya böcker från honom!

Kommentarer

  • Elin - Bokparadiset säger:

    Jag tyckte också boken påminde om Forrest Gump!

    Svar: Eller hur?! Inte så jag tyckte det var en rip-off, men det fanns absolut likheter!
    Bokslott

    2013-02-26 | 09:05:03
    Bloggadress: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här: