bokslott.blogg.se

Utläst: Every Day - David Levithan

Kategori: Recensioner

 
 
A vaknar i en ny kropp varje morgon. Den är aldrig hans egen, utan någon annans har får ha till låns för en dag.  A lever varje dag efter enkla regler, in en lånad kropp, i ett lånat liv.
Passa in, lägg dig inte i, och fäst dig inte vid något eller någon. För imorgon kommer allt vara borta. 
Så lever A sitt liv ändå tills en dag då han vaknar i kroppen tillhörande en pojke vid namn Justin, och träffar Justins flickvän, Rihannon. Hon skakar om As tillvaro totalt, och från den dagen gäller inga regler längre. 
 
Jag har splittrade känslor om den här boken.
Jag vill så gärna älska den. Jag vill så gärna lovorda den. Jag tycker att den är så intressant på många sätt.
Men den klickade aldrig för mig helt. 
 
Själva idén till berättelsen tilltalar mig verkligen, och på många sätt tyckte jag absolut att det var en väldigt bra bok, men den grep ändå aldrig tag i mig.
 Jag tyckte att det var väldigt intressant att se hur så många människors liv beskrevs från insidan, av en utomstående. Att få följa hur A anpassar sig efter sin kropp, och även se omgivningens förväntningar på kroppen han bär. As saknad efter stabilitet, rutiner och igenkänning kunde ibland vara hjärtslitande, och väckte då och då mitt engagemang för boken. Likväl tyckte jag det var intressant hur Rihannon fick försöka, och ibland misslyckas, med att helt och hållet bli kär i en personlighet, och totalt bortse från det yttre, och uppleva As besvikelse de gånger hon inte kunde göra det.
 
Den del av boken jag aldrig riktigt klickade med var själva kärleks historien mellan A och Rihannon. Jag drogs helt enkelt aldrig med i den, eller kände för den särskilt mycket, utan väntade bara på att det skulle bli en ny morgon, och få introduceras för en ny kropp och ett nytt liv. 
 
På det hela taget tyckte jag absolut boken var intressant, och den skapar många intressant frågor under läsningen, men jag fick ändå aldrig någon aha-känsla och fäste mig aldrig riktigt vid karaktärerna, vilket resulterade i en ganska tom och likgiltig känsla när jag slog ihop boken.
Så även fast jag vill älska boken, kan jag inte uppbåda mig till att mer än gilla den.  
 

Kommentarer

  • Elin - Bokparadiset säger:

    Jag själv ÄLSKADE boken men så är ju smaken olika också. Vet hur det är när man verkligen vill gilla en bok men man kan inte, så är det ibland bara..

    2013-01-29 | 19:44:24
    Bloggadress: http://bokparadis.blogg.se
  • Elin - Bokparadiset säger:

    SV: haha blev visst lite många kommentarer nu! Jo men änglar och demoner har jag ju här hemma och jag har bestämt att det är en av dom böckerna jag måste läsa ut innan jag får köpa nya!

    Svar: Haha, ingen fara ;) Men jo, det är lite frustrerande när man vill gilla en bok mer än vad man faktiskt gör, men som sagt är det tyvärr så ibland :P
    Bokslott

    2013-01-29 | 19:52:28
    Bloggadress: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här: