bokslott.blogg.se

Utläst: How To Be A Woman

Kategori: Recensioner

 


How To Be A Woman 
av Catlin Moran.

Jag gillade den faktiskt. Och den första tanke jag hade när jag läste den var: Äntligen!

Äntligen är det någon som tacklar feminism på ett roligt, lättsamt och framför allt lättillgängligt sätt! 

Vi har visserligen turen att leva i Sverige, ett av världens mest jämställda länder, och även England, som är Morans hemland, är betydligt mer jämställt än många andra länder i världen. Ändå kvarstår en mängd orättvisor, små som stora, som skyfflas under mattan ch glöms bort. "För det är ju ändå så pass jämställt nu, att varför ska man fortsätta bråka?" Moran tar här upp främst de små vardagliga sakerna vi knappt tänker på att vi gör eller blir utsatta för, men även de större och mer uppenbara, oftare mer diskuterade ämnena. 
 Hon har en ny, fräsch inriktning, med tyngdpunkterna på rolig och lättrelaterad. Vilket jag tycker är underbart. Feminism har som term fått en ganska negativ klang på senare år, och därför tycker jag att något sånt här är viktigt. Hon öppnar upp och förklarar vad ordet egentligen innebär, och varför det är viktigt, på ett sätt som inte är högtravande, långtråkigt eller svårt. Att läsa How To Be A Woman känns snarare som att ha ett förtroligt samtal med sin roliga, lite skruvade och kvicktänkta bästa vän. 

Jag håller inte med om allt hon skriver, och det är sant att ibland kolliderar de saker hon vill få fram och går emot varandra. Hon är burdus, och ibland lite tanklös i hur hon skriver och vilka fraser hon använder, och kommer garanterat trampa på en del tår, men överlag tycker jag absolut det är en bok som är värd att läsa, och en bok som behövds i diskussionen om feminism.

Den är rolig och lättläst, och även om man inte håller med om ens hälften av det Moran lägger fram här, så tror jag att den kan nå fram till de flesta. Efter att ha avslutat boken så kommer man definitivt ha en del att tänka och  fundera på. Man börjar helt enkelt skapa en egen bild, och åsikter om feminism, vilket är egentligen är främsta och viktigaste anledningen till varför jag gillade boken och tycker att den borde läsas. 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: