bokslott.blogg.se

Utläst: the five people you meet in heaven

Kategori: Recensioner

 
 
På sin 83:e födelsedag omkommer tivolimekanikern Eddie i en olycka när en karusell på tivolit där han arbetar går sönder. I ett försök att rädda livet på en flicka kastar sig Eddie i vägen mellan henne, och en fallande karusellvagn, och går sin egen död till mötes. När han sedan vaknar upp i himlen inser han snart att livet efter döden inte är vad han väntat sig. Himlen visar sig vara den plats där man tillslut får sitt liv på jorden förklarat för sig. Fem personer som haft avgörnade inverkan på ditt liv, vare sig du vetat om det eller inte, förklarar för dig varför ditt liv blev som det blev, och varför det behövde bli så. 
 
Jag hade ingen uppfattning alls om boken när jag började läsa, men fastnade i den på mindre än en sida. Jag vet inte riktigt vad det var som grep tag i mig så snabbt, men fastnade det gjorde jag. Hela boken är skriven i en långsam, finstämd ton, som påminner mig lite om stämningen jag upplever i Paulo Coelhos böcker. Inledningen utgörs av de sista få timmarna av Eddies liv, för att sedan efter hans död ta med oss från början, steg för steg genom hela hans liv. 
 
Boken ställer frågan "Varför är jag här?", och filosoferar i hur vida något liv kan vara bortslösat eller meningslöst. Eddie är övertygad om att hans liv har varit ett slöseri. Han hatar meningslöseheten han fastnade i, och det faktum att han aldrig gjorde något åt det. Ändå vill boken visa att inget liv är meningslöst. Även sånt vi kanske inte tycker har någon mening, kan ha mening för andra. Vi själva kan göra större avtryck på världen än vad vi någonsin är medvetna om, och vi ska ta vara på det.

Egentligen har vi hört det förut, men den här boken säger det igen, på ett så fint, sansat och betryggande sätt att jag inte kan motstå det. Eddie är sympatisk och genuin, med många brister och fel, men jag tog honom genast till mitt hjärta. Trots att boken tar sig framåt i sitt eget tempo, utan brådska, kändes det aldrig trögt, utan man sveps med i bokens trygghet och låter den ta sin tid. 
 
Jag gillade kort sagt verkligen boken, och kommer defenitivt läsa mer av Mitch Aldbom!

Kommentarer

  • How hollow heart and full säger:

    Vad roligt att du gillar den :) Jag har haft den ståendes i min bokhylla i evigheter utan att läsa den.

    2012-11-14 | 09:04:58
    Bloggadress: http://howhollowheartandfull.wordpress.com
  • Elin - Bokparadiset säger:

    Efter att ha läst denna recensionen blir man ju sugen på att läsa den faktiskt.

    SV: Ja, jag tycker verkligen du ska läsa den, jättefin är den!

    2012-11-15 | 13:59:54
    Bloggadress: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här: