bokslott.blogg.se

Utläst: The Night Circus

Kategori: Recensioner

 
Le Cirque des Rêves dyker upp utan förvarning. En morgon finns den bara där, där den inte gjorde dagen innan. Den öppnar vid skymning, och stänger vid gryning, och under nattens timmar kommer den visa dig en spektakulär uppvisning i svart och vitt, helt olikt något du någonsin sett tidigare. Men den gömmer även djupare hemligheter som inte kan ses. Ett spel som spelas mellan två motståndare som bara kan ha en utgång, och en kärlekssaga som inte kan sluta lyckligt. 
 
Den senast avslutade boken för min del är The Night Circus av Erin Morgenstern, som jag minst sagt gillade. 
Min första tanke var att den här boken påminner mig väldigt mycket om en av mina favoritböcker, Jonathan Strange & Mr. Norell av Susanna Clarke. De är lika på många sätt, både i själva berättelsen och i sättet de berättas på. Ändå är de inte närmelsevis tillräckligt lika varandra för att The Night Circus ska kännas som en upprepning eller efterapning. The Night Circus har en alldeles egen stämning och magi, och det är med stor förtjusning jag ramlar in i den. 
 
Berättelsen hoppar mycket fram och tillbaka i tiden, och byter i samband med det ofta ur vems perspektiv historien berättas. Till en början gjorde det att jag hade lite svårt att hålla reda på hur allt låg till och vart i tiden man befann sig, men jag kom snabbt in i det. Faktiskt så tyckte jag att det var väldigt snyggt gjort, och höjde spänningen och intresset genom att det både klarade ut frågetecken och skapade nya, samtidigt som jag fortsatte vända sida efter sida för att se hur alla perspektiv och tider tillslut skulle bindas ihop. 
 
Kort sagt gillade jag verkligen boken, var det verkligen min typ av bok, och jag gillade den mycket. Den var finstämd, spännande och magisk. 
 

Kommentarer

  • How hollow heart and full säger:

    The Night Circus verkar jättebra. Jag vill verkligen läsa den.

    Vad spännande att du gillar Jonathan Strange & Mr. Norell. Du är nog den första jag har hört talas om som gillade den. De jag träffat hittills har sagt att de inte ens klarade av att läsa ut den. Själv har jag inte läst den.

    2012-11-27 | 11:22:56
    Bloggadress: http://howhollowheartandfull.wordpress.com
  • Elin - Bokparadiset säger:

    Jag gillade också boken! Men vilken snygg bok du fick tag i, älskar de röda kanterna!

    2012-11-27 | 12:53:39
    Bloggadress: http://bokparadis.blogg.se
  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Oj vilken fin variant på omslaget. De har jag inte sett förut.

    Har denna hemma, ska bli kul att läsa när jag väl tar tag i det =)

    Svar: Ja, gillar verkligen sidornas röda kanter!
    Den är riktigt bra, jag kunde knappt lägga ifrån mig den :)
    Bokslott

    2013-01-23 | 14:43:08
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: