bokslott.blogg.se

Vilse i Jane Austen

Kategori: Allmänt

Jag har inte läst så mycket de senaste dagarna ska det erkännas. Anledningen är att jag har varit, tja, nedgrävd på annat håll. Mer eller bortkopplad från verkligheten har jag befunnit mig i ett fiktivt, tidigt 1800-tals England.
Jag har nämligen spenderat all min lediga tid med att maratontitta på alla filmatiseringar jag kunnat hitta av Stolthet & Fördom (det finns en hel del visade det sig), samt att varva alla filmer och TV-serier med att läsa boken igen. Jag drabbades av akut Jane Austen-feber så att säga. Och anledningen till varför, stavas The Lizzie Bennet Diaries.

Jag har följt den här webb-serien ändå sedan den började i april, men i måndaAgs snuddade serien tillslut vid en väldigt avgörande scen i boken, vilket utlöste min akuta Austen-feber. 

The Lizzie Bennet Diaries är alltså en modern adaption av Stolthet & Fördom, upplagd i Vloggformat.  Man får följa Lizzie Bennet i hennes liv via hennes videobloggar. Större delen av serien består av Lizzie själv som återberättar historien, men hon får även mycket hjälp av ett gäng välkända karaktärer i nya tappningar. Varje avsnitt är i regel 3 till 5 minuter långt, och serien är i skrivande stund nu uppe i precis 60 avsnitt. 

Och det är så bra! Idéen med att återberätta Jane Austens mest kända klassiker genom videobloggar är rolig bara i sig, men det är också underbart bra gjort! Det har blivit snyggt uppdaterat för att passa modern tid och karaktärerna har passats in på precis rätt sätt! Serien är även full av helt geniala referenser till både boken och filmatiseringar av boken, vilket gör att den blir extra rolig att följa om man har läst boken, eller sett någon filmatisering. Det är minst sagt beroende framkallande...

Serien är alltså i full gång och nya avsnitt kommer varje måndag och torsdag, så jag rekommenderar verkligen alla att kolla in den! Vare sig man läst eller sett något av Stolthet & Fördom innan eller inte!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: