bokslott.blogg.se

I Min Bokhylla: Äldsta bok

Kategori: I Min Bokhylla

Jag hittade en rolig enkät om böckerna i ens bokylla som jag tyckte skulle vara kul att göra!
För att göra det ännu roligare (för mig), tänkte jag inte svara på alla frågor i ett inlägg, utan låta varje fråga få ett eget inlägg. Först ut är den äldsta boken i min bokhylla!
 
 
Den äldsta bok jag äger är en svensk upplaga av Jorden Runt På 80 Dagar, (eller Jorden Rundt På Åttio Dagar som just den här versionen är titulerad) av Jules Verne. Den är tryckt 1876, alltså bara tre år efter att boken publicerades första gången på sitt orginalspråk!
 
Den här pärlan, som jag numera räknar som något av kronjuvelen i min boksamling, hittade jag inne på en Myrornas-butik i Stockholm i sommras. Jag är alltid på jakt efter gamla böcker, så jag blev minst sagt eld och lågor när jag hittade den här underbara boken som inte bara var från 1800-talet, utan det var ju även just den boken det var. Jag älskar nämligen Jorden Runt På 80 Dagar, och ägde då redan en betydligt nyare upplaga av den. 
 
Den kostade hela 40 saftiga kronor, och det kändes faktiskt lite som att jag rånade butiken när jag inte behövde betala mer för den. Den är visserligen inte i jättefint skick då ryggen är väldigt sliten, och det är inte heller någon första upplaga, så förmodligen är den inte värd särskilt mycket pengar alls, men jag tyckte ändå att 40 kr var makalöst billigt!

Så trots att den förmodligen inte har något direkt värde i pengar så är det min skatt, och jag är väldigt stolt över den! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: