bokslott.blogg.se

En presentation av mig

Kategori: Allmänt

Vad var din favoritbok i barndommen?
Min första favoritbok var utan tvekan "Pippi Långstump" av Astrid Lindgren. Jag trodde till och med att jag var Pippi under en period. 
När jag var åtta upptäckte jag sedan J.K. Rowlings "Harry Potter", och J.R.R. Tolkiens "Sagan om Ringen", och de böckerna har varit de största favoriterna under hela min uppväxt, och är det än idag! 
 
Vad läser du just nu?
"Frankenstein" av Mary Shelly och "Böcker som förändrade världen" av Andrew Taylor.
 
 
Hur ofta läser du utanför din bekvämlighetszon?
Ganska sällan egentligen. Fast jag inbillar mig att jag har en ganska stor bekvämlighetszon. Medelstor i alla fall. 
 
Vad är din favoritgenre?
Fantasy är den genre som står mig närmast hjärtat, men jag har en väldigt fri tolkning av fantasy. 
 
Har du någon favoritförfattare? 
Bortsett från de uppenbara som Rowling och Tolkien, så älskar jag Markus Zusak. Hans stil, språkanvändning och berättelser är helt fantastiska. 
 
Bästa bok du läst i år? 
Mycket av vad jag läst hittills i år har varit mycket bra, men "The Fault in Our Stars" av John Green gjorde ett väldigt starkt intryck på mig, och jag måste även nämna "The Great Gatsby" av F. Scott Fitzgerald som jag älskade mycket mer än vad jag väntat. 

Sämsta bok du läst i år?
"Nalle Puh" av A.A. Milnes. Jag hade aldrig läst den klassiska berättelsen om Puh förut, så jag tänkte göra slag i saken och göra det. Det visade sig att jag inte missat något. Jag gillade den verkligen inte. 

Senast utlästa bok?
"A Study in Scarlet" av Sir Arthur Conan Doyle
 
 
Senast inköpta bok?
"A Study in Scarlet" av Sir Arthur Conan Doyle
 
Har du någon dålig bokvana?
Jag har väldigt svårt att hålla mig till en bok i taget utan är en slalomläsare av högsta grad. När jag är som värst kan jag hålla på med upptåt sex böcker samtidigt. 
 
Har du en läsplatta?
Nej! Och har inga planer på att skaffa en! Jag älskar fysiska böcker alldelses för mycket. 
 
Vart läser du helst?
Antingen i sängen innan jag ska lägga mig, eller i min läsfotölj.
 
Vad ser du framemot att läsa i höst?
En jäkla massa Sherlock Holmes. "A Casual Vacancy" av J.K. Rowling ska också bli spännande. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: