bokslott.blogg.se

The Hobbit - There and Back Again

Kategori: Böcker

Jag tror jag var runt nio år gammal när pappa gav mig en CD-bok och sa, "Lyssna på den här. Jag tror du kommer tycka om den." Det var Bilbo - En Hobbits Äventyr av J.R.R. Tolkien. Då hade jag ännu inte läst sagan om ringen, och hade alltså ingen aning om vad det här kunde tänkas vara, men gillade den, det gjorde jag verkligen. Jag var helt trollbunden av den värld som målades upp framför mig. Jag har alltid varit galen i böcker och läsning ända sedan barnsben, och av alla de böcker jag tidigare läst, var det här något helt nytt. Helt olikt allt jag någonsin läst tidigare.  

Idag är jag egentligen mer för själva trilogin om Härskarringen. Det storslagna episka äventyret i kampen mellan gott och ont. Det är de böckerna jag läst om, och om igen tills jag mer eller mindre kunnat dem utantill. Det är de böckerna jag lyssnat på som CD-bok varje jul sedan jag var tio. Trots detta kommer just En Hobbits Äventyr hålla en mycket speciell plats i mitt hjärta. För det var där allting började. Tillsammans med Bilbo Bagger i Fylke. Det var då jag gav mig ut på mitt äventyr i Midgård. 

I december kommer den första delen av Peter Jacksons filmatisering av The Hobbit, och det är en underdrift att säga att jag ser fram emot det!

 Det känns dessutom som den ultimata hyllningen till denna fantastiska boks 75 års jubileum. 
75 år av magi, midgård, hober och en ring. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: