bokslott.blogg.se

I Min Bokhylla: Favoritomslag

Kategori: I Min Bokhylla

När det gäller bokomslag har jag av någon anledning svårt för omslag som bygger på fotografier, särskilt om det är fotografier av personer. Jag vet inte varför, utan jag tycker bara inte om det. 
Jag föredrar oftast ganska enkla  och stilrena omslag (som många andra tycker är tråkiga).
Nu fanns ju inte en chans att jag bara skulle lyckas välja ut ett enda favoritomslag, utan det slutade med att jag plockade ut mina åtta favortiter...
 
 
Jag älskar omslaget till den här versionen av The Hobbit. Vilket kanske inte är en nyhet eftersom jag mest letar efter anledningar till att få smyga in den i bloggen om och om igen. 
De Två Tornen representerar egentligen hela triologion om Ringarnas Herre, som alla är otroligt snygga, men det här är nog ändå favoriten av de tre. 
 
 
Jonathan Strange & Mr. Norell. Tråkigt, tycker många men jag tycker det är helt underbart. Enkelt snyggt, och sidornas kanter är svarta. Kan man begära mycket mer? 
Jag har länge älskat filmen The Princess Bride, men det var inte förren jag såg det har omslaget jag tillslut bestämde mig för att läsa boken. Ramen runt "porträttet" är kanon.

 
 
Jag är helt förälskd i omslags illustrationen av karusell hästen och färgerna och typsnittet på The Cathcher in the Rye. 
Omslaget till To Kill a Mockingbird känns visserligen väldigt mycket 90-tal, men den har en viss charm jag gillar. Sen en den svart, grå och röd. Vilket alla är favoritfärger på bokomslag för mig. 

 
Båda de här böckerna inhandlades i höstas, och jag har inte läst dem än, men åh vilka omslag. 
Dandy är sagoliks snygg med 1900-tals sekelskifte i stilen, och det röda med gulddetajer och siluetter. 
The Affinity Bridge är mer eller mindre en perfekt blandning at viktoriansk och modern omslagskonst, och jag älskar den trots att det är aningen fler, och klarare färger än vad jag vanligtvis gillar. 

Kommentarer

  • Bokpussel säger:

    Tycker också mycket om "stilrena" och grafiska omslag. Hobbit-omslaget var jättesnyggt!
    Och Jonathan Strange & Mr Norrell-omslaget är också väldigt fint i sin enkelhet tycker jag. Är svag för svart...

    2013-01-18 | 23:10:27
    Bloggadress: http://www.bokpussel.bloggplatsen.se
  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Ja "The Affinity Bridge" hade jag kunnat köpa enbart pga omslaget. Galet snygg!

    Svar: Haha, det var precis det jag gjorde. Jag hade ingen aning om vad den handlade om egentligen, jag visste bara att jag behövde den i min bokhylla ;)
    Bokslott

    2013-01-23 | 14:24:39
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: